Dat maakte Spyker maandag bekend.

Het Zweedse autoconcern Saab vroeg in december 2011 faillissement aan, na een
reeks vergeefse pogingen om een doorstart te maken met Chinese partners.
Saab’s moederbedrijf Spyker legt de schuld hiervoor bij het Amerikaanse
General Motors (GM).

Spyker nam Saab in 2010 over van GM, maar laatstgenoemde bleef financieel
betrokken, mede met het oog op eerdere investeringen in de motortechnologie
van Saab.

Saab en GM

Volgens Spyker heeft GM in de tweede helft van 2011 doelbewust pogingen om
Saab een doorstart te laten maken met het Chinese bedrijf Youngman
getorpedeerd, omdat GM zelf ook actief is op de Chinese markt. Het
faillissement van Saab werd hierdoor onafwendbaar.

Spyker eist nu bij de Amerikaanse rechter drie miljard dollar schadevergoeding
van GM.

Omdat Saab bankroet is, neemt Spyker de kosten van de rechtszaak op zich, in
ruil voor een ,,zeer substantieel'' deel van een schadevergoeding, mocht de
uitkomst succesvol zijn. Spyker heeft naar eigen zeggen financiële steun
gekregen van een investeerder om de kosten van de rechtszaak te dekken.

Volgens Spykertopman Victor Muller heeft GM doelbewust aangestuurd op een
faillissement van Saab. Muller wilde desgevraagd tegen tegenover persburearu
ANP niet zeggen of er de afgelopen tijd met GM is gesproken om tot een
herenakkoord te komen. ,,Daar mag ik geen commentaar op geven.''

Muller schat de kans van slagen van de schadeclaim hoog in. ,,Anders hadden we
het niet gedaan.'' De topman licht zijn besluit later op de dag toe in een
persconferentie.

Lees ook:

Voortbestaan Spyker Cars nog altijd onzeker

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl